Uživatelské recenze na internetu: Věřte jim jenom napůl
Řídíte se při nákupu zboží v konkrétním internetovém obchodě uživatelskými recenzemi? Potom byste měli zpozornět. Velká část z nich může být falešná, a nemusí vypovídat jak o zboží nebo službě, o které byste měli zájem, tak o důvěryhodnosti konkrétního e-shopu.
Uživatelská recenze ovlivňuje výběr e-shopu
Online recenze zboží či služeb je pro řadu lidí hlavním vodítkem pro nákup v konkrétním internetovém obchodu, anebo také pro návštěvu restaurace či výběr hotelu. Tyto online recenze Češi nijak nepodceňují, naopak jim přikládají velkou váhu. Tvrdí to i studie, kterou pro webový srovnávač cen Heureka.cz vypracovala společnost NMS Market Research.
Nástroj konkurenčního boje
Uživatelská hodnocení a recenze jsou pro tuzemské e-shopy velmi důležité. Čím víc kladných ohlasů e-shop získá, tím existuje větší možnost, že zaujme potenciálního zákazníka. Online recenze ovšem bývají často zneužívány, proto byste jim neměli stoprocentně věřit. Mohou být totiž velice efektivním nástrojem konkurenčního boje.
Falešná recenze: Jedna z deseti
Není nic jednoduššího, než napsat záporné hodnocení, a tím poškodit konkurenční e-shop. Jedna jediná negativní recenze přitom může mít pro danou firmu fatální následky. Společnost Gartner mimo jiné odhaduje, že v letošním roce bude falešná každá desátá zveřejněná online recenze.
Byznys s falešnými recenzemi
Důvěryhodnost online recenzí ovšem neklesá pouze v důsledku konkurenčního boje. Občas se totiž sami zaměstnanci rozhodnou přikrášlit hodnocení svého e-shopu nebo určitého zboží či služby.
Na psaní falešných recenzí často stavějí svůj byznys i samotné firmy. Například v USA loni na podzim Nejvyšší státní zástupce státu New York potrestal celkem devatenáct firem, které nabízely falešné recenze na webech Yelp, CitySarch či Google Local.
E-shopy klamou
Nakupování v neznámém či neověřeném e-shopu představuje stále vysoké riziko, že budete jako zákazníci poškozeni. Tuto skutečnost potvrzuje Česká obchodní inspekce, která v loňském roce zkontrolovala celkem 1296 českých e-shopů. V 1013 případech zjistila vážnější nedostatky a následně uložila 936 pokut, které přesahovaly šest milionů korun.
S čím se inspektoři během kontroly e-shopů nejčastěji setkávali? Kromě formálních nedostatků to bylo užití nekalých obchodních praktik a porušování práv spotřebitelů při reklamacích.