Internetem se šíří falešné e-maily: Jak se proti nim bránit?
Počítačoví podvodníci zkoušejí stále nové a nové způsoby, jak z lidí na internetu vylákat peníze. Možná, že i ve vaší e-mailové stránce přistála falešná zpráva, která vypadala třeba jako žádost o zaplacení objednaného zboží z e-shopu nebo jako upozornění na to, že jste promeškali splátky a musíte je doplatit. V případě těchto e-mailů buďte obezřetní a raději nejprve prověřujte, nežli důvěřujte. V opačném případě byste mohli přijít o nemalou finanční částku.
Pozor na přílohu nevyžádaného e-mailu
„Dobrý den, v příloze Vám přeposílám vaše doklady a smlouvu, které byly na můj e-mail asi zaslány omylem,“ tvrdí jedna z podvodných zpráv, v níž se útočníci snaží vyvolat dojem, že se dostali k vašim citlivým materiálům.
Nebuďte důvěřiví. O pomoc v tomto případě rozhodně nejde. Jediné, o co se odesílatel zprávy snaží, je, abyste rozklikli přílohu, v níž se namísto údajných dokladů či smluv ukrývá počítačový virus.
Nevyžádané zprávy, které vám takto přijdou do schránky, byste rozhodně neměli podceňovat. Své o tom ví podnikatel z Náchodska, který kvůli podobnému e-mailu přišel o několik set tisíc korun. Tím, že otevřel přílohu zprávy, otevřel počítačovým pirátům zadní vrátka do svého systému.
„Přílohou tohoto e-mailu byl zazipovaný soubor označený jako faktura. Poté, co se muž snažil přílohu otevřít, což se mu nepodařilo, došlo k zavirování počítače. Následující den neznámý pachatel dvěma dílčími transakcemi převedl neoprávněně již zmíněné finanční prostředky,“ uvedla policejní mluvčí Ivana Ježková.
Jak podvodný e-mail poznáte?
Zneužití e-mailové schránky velkých společností
„S politováním Vás informujeme, že banka obdržela od společnosti XYZ, u které jste dříve nakoupil na splátky a již obdržel následující zboží,…“ Tak začínal text podvodného e-mailu, který uživatele e-mailových schránek upozorňoval na to, že promeškali termín splátek a tyto splátky jim následně budou strženy z jejich bankovních účtů.
Tento závadný e-mail, který obsahoval zavirovanou přílohu, zneužíval jména společností jako Mall.cz či Högner, s. r. o. Počítačoví útočníci přitom používali existující e-mailové adresy. V řadě případů se jim tak dařilo způsobit problémy společnostem, které nejen že tento podvodný e-mail neodeslaly, ale navíc ani nevěděly, že jejich e-mailová schránka byla k tomuto účelu zneužita.
Falešná potvrzení o objednávce
Po českém internetu se nedávno začaly rovněž šířit e-maily, které vypadaly jako potvrzení o objednávky v e-shopu Obchody24.cz. Jméno této internetové společnosti taktéž zneužili počítačoví piráti, a to za účelem rozesílání závadných e-mailů se zavirovaným obsahem.
„Všem, kterým tyto podvodné zprávy přišly do e-mailové schránky, doporučujeme, aby si je smazali a dále na ně nijak nereagovali. Tyto zprávy přitom obsahují náhodně zadaná jména a kontaktní údaje smyšlených i skutečných osob, které ovšem s tímto podvodem ani s e-shopem Obchody24.cz nemají nic společného. Jejich údaje pachatelé zneužili stejně jako jméno Obchody24.cz,“ sdělil Patrik Sommer z technického oddělení českého e-shopu Obchody24.cz.
V čem jsou podvodné e-maily tak nebezpečné?
Falešné e-maily z adresy České národní banky
V posledních týdnech se českým internetem šíří také podvodné e-maily, které zneužívají přímo jméno České národní banky. Podvodníci se prostřednictvím těchto e-mailů snaží z důvěřivých lidí vylákat jejich osobní údaje k internetovému bankovnictví.
Možná, že i ve své e-mailové schránce jste objevili tento podvodný e-mail, který vzbuzuje dojem, že jej zaslala přímo Česká národní banka, a který žádá po klientovi ověření původu jeho peněz: „Podle § 5, § 7, § 8, §10 jsme povinné Vás identifikovat a zjistit zákonný původ vašich peněz, aby tento požadavek splnit, je nutné dokončit proces identifikací, co nevyžaduje hodně času, který si vážíme.“
Tímto závadným e-mailem se ovšem nenechte nachytat! Podobně jako ostatní banky ani Česká národní banka totiž nekontaktuje veřejnost přímo prostřednictvím e-mailové pošty!
„Česká národní banka předně zdůrazňuje, že se nejedná o autentickou komunikaci České národní banky, ale o phishingový útok směřující k vylákání osobních údajů dané osoby, na jejichž základě mohou být zcizeny prostředky z bankovních účtů daných osob,“ vyjádřila se k podvodnému e-mailu na svých oficiálních webových stránkách Česká národní banka.
Měli byste vědět, že:
Vraťte přeplatek! Žádají podvodníci
Počítačoví piráti si nevzali na paškál pouze Českou národní banku. Podvodné e-maily rozesílali do českých e-mailových schránek také jménem Komerční banky nebo České spořitelny.
S podvodnou zprávou, která žádá vrácení několikatisícového přeplatku, se ovšem mohli klienti České spořitelny setkat i po té, co se přihlásili do svého internetového bankovnictví Servis 24. Podvodná zpráva se přitom klientům banky nezobrazila při snaze o přihlášení do správy svého účtu, ale až tehdy, když už byli skutečně přihlášeni.
Podvodnou zprávu žádající vrácení přeplatku ve skutečnosti vyvolal počítačový virus, který se při přihlášení zaktivoval. Nemilé zkušenosti s touto závadnou zprávou bohužel má i 55letý muž z Chrudimi, který ze svého účtu podvodníkům dobrovolně poslal nemalou částku.
„Neznámý pachatel prostřednictvím počítačového viru odeslal na internetové bankovnictví poškozeného zprávu o tom, že mu byl omylem zaslán přeplatek ve výši 91 tisíc korun, který se i jevil na výši účtu. Zároveň zpráva klienta informovala, že z tohoto důvodu je jeho účet dočasně zablokován, dokud nepotvrdí vrácení připsané platby zpět potvrzením tlačítka Pokračovat. Muž bohužel reagoval dle instrukcí. Následně zjistil, že přeplatek, ve skutečnosti samozřejmě smyšlený, mu byl sice odečten, ale z vlastních financí,“ popsal průběh podvodu mluvčí chrudimské policie Jiří Tesař s tím, že pachateli hrozí až pětiletý trest odnětí svobody.