APPLE čelí zuřícím majitelům iPhonů
Až se vám na displeji iPhonu objeví zpráva “Error 53”, řekněte svému telefonu papá.
Apple poslední dobou sbírá skandály. Nedávno čelil kritice za chystané zrušení sluchátkového jacku v novém iPhonu a teď rozzuřil mnoho dosud věrných zákazníků po celé planetě, kteří už na něj chystají hromadné žaloby. Nová aktualizace systému totiž bez varování udělala z jejich telefonů bezcenný šrot. Telefon už nejen že nikdy nespustí, ale ani se nedostanou k uloženým datům. Nemají přitom nárok na telefon nový.
Stačí, aby jejich telefon prošel neautorizovaným servisem – speciálně výměnou čelního panelu nebo domovského tlačítka se senzorem otisku prstů. Telefon vám pak při aktualizaci iOS vypíše chybu a už ho nikdo nikdy nespustí. Zablokuje se totiž až do rootu systému, takže může sloužit už jen jako stylové těžítko nebo pálka na ping pong. Apple vám nabídne pouze náhradu telefonu za nový za zvýhodněnou cenu.
Apple to vysvětlil takto: „Data otisku prstu chráníme bezpečností enklávou, která je unikátně spárovaná s dotykovým snímačem Touch ID. Pokud je iPhone opraven v Applem autorizovaném servisu nebo v Apple store, párování je ověřeno. Tato kontrola zajistí, že zařízení a funkcionalita operačního systému iOS vázaná na Touch ID zůstává zabezpečená. Bez unikátního párování by mohl být implementován škodlivý snímač, díky kterému by bylo možné obejít bezpečnostní enklávu. Pokud iOS zadetekuje, že párování nesedí, rozhraní Touch ID včetně Apple Pay je vypnuto, aby nemohlo dojít ke zneužití.“
Počet postižených už se šplhá do desítek tisíc. Patří mezi ně i některé známé osobnosti – například válečný fotograf Antonio Olmos. Ten upustil svůj iPhone při focení reportáže v Makedonii a jelikož potřeboval být hned na příjmu, nechal si ho opravit v místním servisu. Vše fungovalo perfektně, až do nainstalování aktualizace, která jeho telefon nadobro pohřbila. Nejvíc ho přitom naštvalo, že na riziko zablokování ho telefon před aktualizací ani neupozornil.
Odkaz apple.com: Řešení chyb a problémů (CZ překlad – chyba 53)
Oficiální vysvětlení má nicméně jednu slabinu. Pokud jde skutečně o tak závažné bezpečností riziko, aby muselo vést k faktické deaktivaci telefonu, pak je otázkou, proč je párování zkoumáno pouze při upgradu operačního systému. Někteří uživatelé totiž po servisním zásahu používali telefon dlouho přes měsíc, než byl v důsledku aktualizace iOS deaktivován. Úpěnlivé obavy o bezpečnost uživatele, které Apple předkládá, nejdou příliš ruku v ruce s realitou, kdy uživatelé po více než měsíc fungovali s nezabezpečeným telefonem, na kterém údajně mohlo dojít ke zneužívání Apple Pay (například).
Američtí právníci proto vidí v této strategii spíše snahu Applu o přinucení zákazníků k využívání vlastních servisů. Jako první zareagovala právní firma PCVA ze Seattle, podle které mohl výrobce tímto jednáním porušit řadu spotřebitelských práv. Věří, že skutečným cílem Applu je přimět zákazníky k zadávání oprav do firemních servisů, na kterých významně vydělává. Podle právní firmy si Apple účtuje za výměnu displeje od $129, zatímco neautorizované servisy tento zásah nabízejí od $50. PCVA proto shání kontakty na poškozené uživatele a nabízí jim právní zastupování zdarma. Podobně vidí situaci i anglický právník Richard Colbey z Lamb Chambers, podle kterého se na situaci vztahuje Criminal Damage Act 1971. Lze očekávat, že pokud Apple své dosavadní stanovisko nezmění (autorizované servisy problém řeší za poplatek), začne se o situaci zajímat také Evropská komise, která většinou vychází vstříc spíše spotřebitelům.