SPORE – starší, ale stále dobrá strategie
Spore je počítačová hra vytvořená studiem Maxis vydaná společností Electronic Arts v roce 2008. Hru navrhl Will Wright, tvůrce The Sims. Ve hře má hráč v rukou vývoj organismů od malé buňky až po vyspělé civilizace, létající do vesmíru.
Všechno ve Spore se točí kolem evoluce. Ať už věříte v Boha, nebo Darwinovi, nikdo se vás ptát nebude. Začíná se velkým třeskem a potom už jdete, lakonicky řečeno, jen od menšího k většímu. V buněčné fázi se formou hodně primitivní minihry snažíte vyhýbat větším tvorům a zároveň si hledat adekvátní potravu, abyste rostli.
Komplexnost hry se zvyšuje od pouhého klikání a požírání menších tvorů v moři, přes diablovské ovládání kreatury řadou schopností, až po realtimovou strategii, v níž budujete nejprve kmen a potom celou civilizaci. A velkolepý závěr potom tvoří vesmírná část s trojrozměrným ovládáním lodi.
Samotná hra je rozdělena na pět fází. Někdo tvrdí, že jde o pět her v jedné.
Buněčná fáze
Po výběru buněčné fáze má hráč na výběr mezi býložravcem a masožravcem, což určuje, jestli bude příšerka jíst řasy nebo maso. Jestli se rozhodnete pro masožravce můžete také lovit ostatní příšerky. Mimo jiné to také určí pravděpodobný vývoj do celé hry.Můžete si také vybrat variantu všežravce tím, že si na svoji příšerku umístíte tlamu býložravce a masožravce zároveň, elegantnější řešení je však po zabití všežravé buňky si v editoru umístíte na tělo nově nalezenou všežravou tlamu. Při každém snězení dostává hráč DNA body, které mu umožňují upravovat svoji příšerku. Do editoru se dostane tehdy, když zavolá partnera na páření. Nové části těl může získat, jestliže sežere jinou příšerku nebo rozlouskne meteorit. Až dosáhne dostatečného množství DNA bodů, může přejít do další fáze.
Fáze vývoje tvorů
Tato fáze se odehrává na suchu a velmi se podobá fázi buněčné. Každý druh příšerky má zde svoje vlastní hnízdo, kde se může hráčova příšerka uzdravovat a potkávat další příšerky. Podle úrovně pokročení může hráč získávat do své smečky až tři další příšerky. DNA body se získávají přátelením se s cizími příšerkami nebo jejich zabíjením a migrováním do nového hnízda, do kterého asi tak 2-3x odejdou členové vašeho druhu. Nové části těl se získávají spřátelením se, zabitím alfy rozmanitější, nebo je najdete v kostrách.
Možnosti úpravy příšerky jsou zde daleko rozmanitější než v buněčné fázi. Tvar těla se dá měnit přemisťováním, zvětšováním nebo přidáváním obratlů. na toto tělo lze umístit velké množství různých částí, které se dají tvarovat a mají vliv na vlastnosti budoucí příšerky. Na rozdíl od buněčné fáze přejdete v této fázi do 3D editoru.
Kmenová fáze
V této fázi se hra přepíná do strategického módu. Na planetě se nachází pět kmenů, úkolem je získat všechny jejich vesnice. To lze udělat dvěma způsoby – buď dobytím nebo spřátelením se, což se provádí tím, že jim hrajete na různé hudební nástroje. Budovy a noví členové kmenu (jejichž kapacita se zvětšuje počtem vlastněných vesnic) se kupují za jídlo, které je potřeba ulovit resp. nasbírat. Také můžete sbírat vejce buď z hnízd jiných druhů a nebo z ohrady, ve které máte ze začátku zvířata, která byla ve vaší smečce a která byla jiného druhu než vy nebo si sem můžete přivést divoká zvířata, když si je ochočíte. V tzv. kmenovém krejčovství lze obléct svoje příšerky a ovlivnit tak jejich vlastnosti.
Civilizační fáze
Počínají touto fází se začínají objevovat města. Cílem je stejně jako v kmenové fázi je sjednotit. To lze učinit s pomocí vlastnoručně vytvořených vozidel (pozemních, vodních a letadel) těmito způsoby:
* dobýt je (vojenský způsob)
* převést na vlastní víru (náboženský způsob) – funguje hlavně u nespokojených měst.
* koupit je (ekonomický způsob)
Města se také dělí tímto způsobem. Vnitřní rozestavení měst lze měnit, což velmi ovlivňuje hru. Lze vytvořit vlastní domy, které se dělí na radnici, obytné domy, továrny a zábavní budovy.
Radnice a obytné domy – posilují schopnosti okolo stojících budov
Továrny – přidávají peníze
Zábavní budovy – zvyšují spokojenost a neměly by být umístěny vedle továren
Mimo měst lze zabírat i gejzíry koření, které taktéž přidávají peníze.
Vesmírná fáze
Tato fáze začíná vytvořením kosmické lodi a jedná se o nejkomplexnější část hry. Hlavní náplň hry zde tvoří rozšiřování impéria. Spočívá v získávání nových slunečních soustav – ty lze buď kolonizovat založením měst na jejich planetách nebo dobýt či koupit od cizích impérií. V každé sluneční soustavě se nachází několik planet. Jestliže je některá z nich obsazena, pak produkuje koření určité barvy podle počtu továren v kolonii. Toto koření lze prodávat jiným koloniím (svým i cizím) za různé ceny.
Za dosahování určitých mezí dostává hráč tzv. odznaky, které mu po určitém množství umožňují přijímat do své flotily nové lodě od spojenců (podobné jako smečka ve fázi vývoje tvorů).
Přestože Spore nenabízí žádný multiplayer, stává se mimoděk obří sociální sítí. Pokud jste připojeni k internetu a založíte si bezplatný účet, můžete s ostatními hráči vyměňovat své výtvory. A to velmi zajímavou formou. Ve hře tak budete namísto autory vytvořených druhů potkávat zcela nové, pocházející od hráčů. Editory tu nejsou pouze pro kreatury, ale také pro budovy a bojové prostředky.
Electronic Arts, Strategie, oficiální web: www.spore.com