Sociální sítě – přehled
Lidé jsou dnes rozděleni na dva tábory. Na ty, kteří sociální sítě využívají rádi, a na ty, kteří s nimi nechtějí mít nic společného. Mnoho lidí je k nim nedůvěřivých a nevidí v jejich existenci žádný přínos. Ale se sociálními sítěmi je to jako s ohněm – musíte jim velet vy. Pokud se dobře využívají, může být většina z nich velmi užitečná.
Facebook
Nejznámější sociální síť u nás je Facebook. Je na něm většina internetové populace Česka. Je to nejjednodušší cesta, jak zůstat v kontaktu se svými starými známými, sdílet fotografie, videa a krátké statusy. Je ideální na delší cesty a navázání ztracených kontaktů. Své známé musíte požádat o přátelství a oni musí žádost přijmout. Můžete si s nimi psát soukromé zprávy, psát jim veřejně na zeď či chatovat. Nabízí spousty her, aplikací a jiných zábavných činností, které přitahují zejména mladší uživatele. Díky tomu, že zde lze vytvářet firemní fan-page, je oblíbeným marketingovým nástrojem.
Twitter
Twitteru se přezdívá SMS brána internetu. Je omezen na 140 znaků a je čistě založen na textu; videa a fotky můžete přikládat pouze v odkazích. Na Twitteru ostatní uživatele nežádáte o přátelství, ale pouze sledujete (follow) jejich tweety, tedy ony krátké statusy. Nepotřebujte k tomu žádné svolení. Stejně tak mohou lidé sledovat vaše příspěvky, přijdou-li jim dostatečně zajímavé či vtipné. Twitter je výborný nástroj na získávání nejnovějších informací, tipů a zjímavostí. Často se zprávy objeví dříve na Twitteru než v médiích. Má svá vlastní pravidla a svůj vlastní jazyk, takže je pro uživatele ze začátku dost nepříjemný. Na #hashtagy a @mentions si ale rychle zvyknete.
Google+
Google spustil novou sociální síť Google+ nedávno. V podstatě přišel s něčím přesně mezi Facebookem a Twitterem. V něčem je ale přece jen nový. Sdružuje vaše přátele a známé do kruhů a tím vás nutí u každého nového známého k přiřazení k určitě skupině – rodiny, práce, škola atd. Layout vypadá podobně jako Facebook, ale princip je více podobný Twitteru – nejvíce asi v tom, že uživatele sledujete (nežádáte je o přátelství). Je propojený se všemi ostatními Google aplikacemi a službami, takže pro Google users je to velmi příjemná věc.
LinkedIn
Chcete-li využívat sociální sítě čistě k práci, budou vás zajímat sociální sítě pro profesní odborníky, např. LinkedIn či XING. Jsou to sítě, na kterých si lehce vytvoříte životopis, vložíte linky projektů, fotografie atd. Můžete se propojovat s kolegy či známými, a samozřejmě také oslovovat cizí uživatele. Oba portály sdružují uživatele také v diskuzních fórech, na kterých si vzájemně mohou lidé pomoci, poradit, dát zajímavé tipy na odbornou literaturu, školení, způsob řešení nějakého problému atd.
Facebook a Twitter, je mezi nimi vůbec rozdíl?
Kdy využívat Facebook
- Chcete-li mít přehled, co dělají a kde se nacházejí vaši přátelé
- Sdílíte-li rádi větší množství fotografií (dovolená, svatba, srazy atd.)
- Rádi se sdružujete do zájmových skupin a chcete o tomto hobby komunikovat se stejně zaměřenými lidmi
- Rádi hrajete hry (například již tradiční FB hra FarmVille je dozajista jednou z nejúspěšnějších online her vůbec)
- Chcete sdílet se svými známými a přátele vaši současnou činnost, zájmy, pocity, nálady
- Chcete-li jednoduše komunikovat se známými (FB nabízí chat, zprávy, psaní na Zeď (profil uživatele), komentování statusů, fotografií atd.)
- K firemní propagaci
Kdy využívat Twitter
- Chcete mít rychlý přehled o dění kolem sebe (140 znaků, pamatujete?)
- Nezajímají vás hry, zájmové skupiny, fotky z dovolených, soukromé informace uživatelů
- Chcete sociální síť využívat také k práci (mnoho uživatelů Twitteru jsou profesionálové v oblasti managementu, copywritingu, programování a samozřejmě tuny netechnických oborů)
- Dostanete-li rádi zajímavé tipy od dalších uživatelů ohledně naprosto všeho, od dobré restaurace přes opravnu auta až k programu na zavazování tkaniček
- Chcete-li vědět, co se děje v zahraničí dříve než zapnete zprávy (většina zahraničních serverů dává zprávy současně na Twitter, lidi v postižených oblastech tweetují (píší status na Twitter) ještě předtím, než se o tom dozví novináři