Podvodné maily: Fenomén současnosti
Přišel vám už někdy mail, který vás vyzýval k tomu, abyste v rámci svého bankovního účtu aktualizovali své bezpečnostní údaje? Nebo vás informoval o neprovedení platby s tím, že musíte kliknout na určitý odkaz? Potom byste měli zpozornět! Je více než možné, že šlo o podvodný mail, jehož cílem je vylákat z vás nejen důvěrné informace, ale hlavně peníze.
Tyto podvodné maily, nazývané také jako phishingové zprávy, se nezaměřují jenom na přístup k vašemu bankovnímu účtu. Jde jim o to získat vaše citlivé údaje i v rámci organizací, kde dochází k manipulaci s penězi nebo kde je možné jakýmkoli způsobem zneužít jejich služeb. Příkladem je třeba PayPal, eBay, Skype či Google.
Phishingovým útokům v nedávné době čelili i klienti České pošty. Na jejich maily přicházely podvodné phishingové zprávy, ve kterých se podvodníci vydávali za zaměstnance České pošty. Prostřednictvím tohoto mailu spíš počítačoví piráti chtěli do počítačů propašovat virus, jehož prostřednictvím mohly být zneužity osobní data a přístupové údaje klientů pošty.
Jak rozpoznat podvodný phishingový mail?
- Mail se snaží vzbudit dojem, že byl odeslán oficiální organizací. Místo toho chce vylákat důvěrné informace. Důvěryhodnosti dosahuje grafickou podobou mailu a zfalšováním adresy odesílatele.
- Text může vypadat jako informace o neprovedení platby, výzva k aktualizaci bezpečnostních údajů, oznámení o dočasném zablokování účtu či platební karty, výzkum klientské spokojenosti nebo jako elektronický bulletin pro klienty.
- V textu zprávy je link, který na první pohled většinou vypadá, že směřuje na stránky organizace (banky). Při jeho bližším prozkoumání zjistíte, že ve skutečnosti odkazuje na jiné místo, kde jsou umístěné podvodné stránky.
Zdroj: www.hoax.cz