Minecraft má naučit děti programovat ve stylu Karla
Hra Minecraft dokázala přitáhnout miliony dětí po celém světě. Nyní by se mohly s pomocí jeho značky naučit základní kroky v programování. Je to podobné jako program Karel, který pomohl získat základní programovací návyky celé generaci dětí. Především mezi dětmi a teenagery populární hra Minecraft se má stát platformou, která umožní osvojit si základní programovací návyky. Microsoft, který nyní Minecraft vlastní, se kvůli tomu spojil se serverem o programování Code.org. Jak ukazuje testovací stránka na serveru Code.org, novinka místo 3D světa známého z Minecraftu využívá izometrický pohled. Děti se v tomto prostředí mají učit základům programování řešením některých úloh.
V „programovacím“ okně může hráč skládat nabízené příkazy přetahováním myší do bloků a ve vedlejším okně si pak vyzkoušet, co udělají. Když úkol splní, objeví se informace, kolik příkazů vydal a kolik je jejich minimální množství potřebné ke splnění úkolu.
Pomocí jednoho tlačítka se pak může zájemce podívat, jak jeho naskládané příkazy vypadají v programovacím jazyce Java. Postupně se náročnost úloh stupňuje. Zatím jich je k dispozici čtrnáct.
Je to podobné jako v případě jazyka Karel, který byl využíván i v Česku a na Slovensku. Ten využíval šachovnicový prostor, kde si děti pomocí jednoduchých příkazů mohly zvolit směr pohybu a úkoly, které má malý robot umět. Nyní je jedna z jeho verzí dostupná například i na iPadu.
Programovací jazyk Karel
Vznikl na přelomu 70. a 80. let 20. století na Stanfordově univerzitě, kde jej Richard E. Pattis používal při výuce studentů. Pojmenoval jej Karel (a ne Charles) jako poctu Karlu Čapkovi, který slovo robot zavedl do světového slovníku.
V půli 90. let byl Pattisův Karel opuštěn, když Stanford začal při výuce používat programovací jazyk Java. Od roku 2005 se Karel do Stanfordu vrátil v nové implementaci právě v jazyku Java a IDE Eclipse. V současnosti studenti na Stanfordu začínají v jazyku Karel a během několika týdnů plynule přecházejí k Javě.
Zdroj: Wikipedia, www.code.org