Jak se nenechat napálit od kyberzločinců? Naučte se rozpoznat jejich finty!
Peníze, které máte na bankovním účtu, se snažte hlídat jako oko v hlavě. Mají na ně totiž zálusk kyberzločinci, kteří se k vašemu kontu mohou dostat i prostřednictvím telefonních hovorů, SMS zpráv nebo e-mailů. Jakými způsoby vás mohou tito podvodníci konkrétně napálit?
SMS s žádostí o PIN
V případě, že provádíte platbu z internetového bankonlineovnictví, vám zpravidla přijde formou SMS autorizační kód pro potvrzení platby. Nikdy se ale nestává, že by vám vaše banka poslala běžnou SMS, v níž by po vás chtěla přístupové údaje k vašemu účtu. Jestliže takovou SMS obdržíte, v žádném případě na ni neodpovídejte. V opačném případě by se internetoví podvodníci mohli lehce dostat k penězům na vašem účtu.
Výhrůžky internetových podvodníků
Některé zprávy, které obdržíte ze své banky, jsou označeny jako naléhavé. Především, jestliže se jedná o varování před podvody. Měli byste ovšem zbystřit v případě, že je součástí této zprávy jasně daný termín, v němž musíte provést nějakou akci, jinak vám například hrozí vymazání bankovního účtu. Této výhrůžce internetových podvodníků nepodléhejte a raději kontaktujte svou banku.
Zkrácený odkaz v e-mailu
Možná, že už jste se setkali s tím, že vám na e-mail přišla zpráva se zkráceným odkazem, a to z e-mailové adresy, která se podobala emailu vaší banky, jenže nebyla identická. Na tento odkaz v žádném případě neklikejte. V případě pochybností zavolejte na technickou podporu své banky.
Zpráva adresovaná na jinou e-mailovou adresu
Pamatujte, že banka vám bude posílat e-maily pouze na e-mailovou adresu, kterou jí sami udáte. Jestliže vám ale přijde zpráva od vaší banky třeba na pracovní e-mail, měli byste se mít na pozoru, protože se pravděpodobně jedná o cílený podvod.
Špatná gramatika a nedokonalý překlad
V případě komunikace s bankou byste měli sledovat všechny znaky důvěryhodnosti. Banka svého klienta vždy oslovuje jménem a navíc používá i další prvky, které usnadňují odlišení důvěryhodné zprávy od phishingu.. Kyberzločinci, kteří vás neznají, vás v e-mailu mohou oslovit třeba jako „vážený zákazníku“. Dalším poznávacím znamením těchto podvodných e-mailů je i špatná česká gramatika a nedokonalý strojový překlad.