Bezpečné nakupování přes internet
Nakupování po internetu je u nás stále oblíbenější. Na internetu už někdy nakupoval každý čtvrtý Čech a dá se očekávat, že se zájem bude zvyšovat. Lákají nižší ceny téměř všech druhů zboží v porovnání s nákupem v kamenném obchodě a možnost rychlého srovnání zboží a získání informací o tomto zboží na stránkách obchodů. Nezanedbatelná je i úspora času a možnost nakupovat v jakoukoli denní či noční dobu.
Rady pro bezpečné nakupování na internetu
Reference Pokud nenakupujete na internetu často, doporučujeme získat reference. Jedná-li se o méně známý obchod, zkuste jeho název vložit do vyhledávače – můžete získat informace od nakupujících nebo jejich zkušenosti. |
Informace na internetu Ne všechny informace na internetu jsou pravdivé. Zvažte proto, zda zboží, které se chystáte na internetu koupit, není neobvykle levné. |
Kontakty Každý internetový obchod by měl mít na sebe uveden kontakt. Název firmy nebo jméno podnikatele, adresu a IČO subjektu. Důležité je i telefonní číslo. |
Reklamace Před nákupem zboží se zajímejte o možnost případné reklamace. Před nákupem si přečtěte obchodní a reklamační podmínky. |
Platba předem Nedoporučujeme platbu předem u bazarového zboží. Pokud se nejedná o internetový obchod, nechávejte si zboží zaslat na dobírku. |
Srovnání cen Na internetu existuje mnoho způsobů, jak porovnat cenu zboží. Zkuste některý, např. Zboží.cz, nebo Heureka.cz. |
Fotografie zboží Pokud má obchod nebo prodávající zboží fotografii, můžete si před prodejem ověřit, zda vám zboží vyhovuje. |
Na co si dát pozor, ještě než nakoupíte
Rizika nakupování přes internet je možné minimalizovat následujícími opatřeními. |
Pozitivní zkušenosti Pokud nemáte s vybraným obchodem zkušenosti, snažte si na internetu nebo od přátel zjistit, jaké zkušenosti mají s obchodem ostatní spotřebitelé. |
Certifikovaný obchod Další známkou věrohodnosti může být certifikace a akreditace obchodu. Certifikace a akreditace mají sloužit jako potvrzení určité jakosti, standardu a dodržování právních předpisů a také základních etických pravidel. Certifikace internetových obchodů není upravena žádným obecně závazným právním předpisem a funguje na principu dobrovolnosti. Aby toto mělo smysl, jsou stanovena jasná pravidla pro udělení certifikátů. Pokud internetový obchod pravidla splní, potom má nárok na udělení certifikace, a pokud naopak přestane podmínky splňovat, musí mu být certifikát odebrán. V České republice se certifikaci věnuje hlavně Asociace pro elektronickou komerci (APEK), www.apek.cz, která zveřejňuje na této adrese internetové obchody, které dodržují pravidla bezproblémového nákupu. |
Spolehlivost prodejce Když na stránce internetového obchodu nenajdete identifikační údaje prodejce (obchodní jméno, adresu, e-mail a telefon), nákupní řád, obchodní a reklamační podmínky, doporučujeme hledat jiného dodavatele požadovaného zboží. Kontakt na P.O. Box je naprosto nedostatečný. |
Objednávky z vlastního počítače Během provádění platební transakce on-line je nutno zadávat důvěrné informace (čísla karet, speciální ověřovací kódy), které v případě, že se dostanou do rukou cizích osob, mohou způsobit mnoho problémů. Doporučujeme proto používat k internetovým platbám pouze vlastní počítač, neboť při použití počítače např. v internetové kavárně je zde větší riziko, že na počítači je software, který důvěrné informace zaznamená. |
Platba a doručení zboží O dodání zboží a způsobu platby musíte být informován předem. Kartou plaťte pouze u prověřených obchodníků, kteří na trhu působí již dlouhou dobu. U neprověřených obchodů doporučujeme při prvním nákupu zvolit způsob platby na dobírku, tedy až po dodání zboží. |
Uschování dokladů Pro případné doložení komunikace s dodavatelem se vyplatí vytisknout a uschovat veškeré doklady, především objednávku. Jestliže vám dodavatel nepotvrdí objednávku obratem, vyžádejte si potvrzení. Doporučujeme také uložit si všechny smluvní podmínky a veškerou komunikaci s dodavatelem do doby, než obchod proběhne. Smluvní podmínky umístěné na internetových stránkách obchodu se mohou měnit a je důležité mít informace o znění platném v době nákupu zboží. |
Převzetí zásilky Při převzetí zásilky od dopravce zkontrolujte neporušenost obalu zásilky. Porušenou zásilku nepřebírejte, sepište protokol s dopravcem a kontaktujte dodavatele. Cena za zásilku musí odpovídat té, kterou vám dodavatel potvrdil. Doporučujeme zásilku za vyšší cenu, než za kterou jste si zboží objednali, nepřebírat a neprodleně kontaktovat dodavatele, aby sjednal nápravu. Nepřebírejte zásilku, která je na první pohled poškozená. |
Platím převodem
Nikdy neopomeňte uvést správný kód banky obchodníka a variabilní symbol objednávky, rezervace či zálohové faktury. Někdy je potřeba uvádět i specifický symbol, např. vaše registrační číslo u daného internetového obchodu.
Před potvrzením platby si vždy pečlivě všechny zadané údaje zkontrolujte, vyhnete se tak nechtěnému zaslání peněz na cizí účet, jejich získání zpět může být velmi složité a zdlouhavé. Pokud se tak přece jen stane, ihned kontaktujte svoji banku.
Platím kartou
Nezabezpečený obchodník nemá na svých webových stránkách žádným způsobem vyřešenu otázku bezpečného přenosu údajů o držiteli karty a jeho kartě, u těchto nezabezpečených obchodníků vůbec nedoporučujeme nakupovat.
K platbě na internetu můžete použít embosované karty (s reliéfním písmem), a to debetní a kreditní karty Visa a MasterCard, a také elektronickou debetní kartou Visa Electron. Karty mají mezinárodní platnost, tj. klienti s nimi mohou platit i na mezinárodních portálech. Při platbě prostřednictvím karty se zadává číslo karty, datum konce platnosti karty a kontrolní hodnota CVV2/CVC2 (poslední trojčíslí předtištěné na podpisovém proužku platební karty).
Pro platby kartou je třeba mít aktivní možnost plateb po internetu. Tuto aktivaci může provést u své banky. Některé banky již aktivují možnost těchto plateb při vydání karty. Při aktivaci plateb po internetu nebo převzetí karty si zároveň můžete zvolit finanční limit pro internetové transakce. V případě, že klient chce uskutečnit platbu ve vyšší částce, než v jaké má stanoveny standardní limity, můžete si limity zvýšit pouze dočasně. Některé banky nabízejí např. službu odemykání/zamykání karty – služba umožňuje dočasné nastavení limitu pro konkrétní nákup požadavku klienta na časové rozmezí od 1 hodiny až po 23 hodin nebo 1 až 5 dní. Po této lhůtě se limit automaticky vrátí na předchozí úroveň.
Pro ještě větší ochranu vaší karty je vhodné si sjednat i pojištění. Některá pojištění se vztahují nejen na kartu samotnou, ale také na hotovost, mobilní telefon, jízdenku MHD. Kompenzaci získáte v případě, že věci byly odcizeny spolu s kartou.
Zboží jsem zaplatil a nedostal – co s tím
Případ: V českém internetovém obchodě jsem si před dvěma měsíci objednal zboží. Obdržel jsem elektronické potvrzení objednávky, pak jsem zboží zaplatil převodem na účet. Poté jsem obdržel i potvrzení přijetí platby, ale zboží mi do dnešního dne stále nebylo doručeno. Na stránkách internetového obchodu v sekci „Sledování mé objednávky“ bylo uvedeno, že moje objednávka byla vyřízena. Žádné zboží jsem nikdy neobdržel, navíc mi ani nepřišel e-mail potvrzující odeslání objednávky (jak chybně prodejce uvádí v sekci „Sledování mé objednávky“). Kontaktoval jsem prodejce několikrát všemi možnými způsoby, na žádný e-mail prodejce nereaguje a telefonní číslo je nedostupné. Co mohu dělat? |
RadaPokud jste se s prodejcem nedohodli na jiném termínu, zboží zakoupené na internetu musí být zasláno nejpozději do 30 dnů. Jestliže zboží v této lhůtě neobdržíte, třebaže jste jej již zaplatili, požadujte po prodejci vrácení zaplacené částky. Písemně odstupte od smlouvy a zároveň vyzvěte prodejce k vrácení peněz do 14 dnů doporučeným dopisem s dodejkou. V písemném odstoupení a výzvě k vrácení peněz, upozorněte prodejce, že po uplynutí této lhůty požádáte příslušný soud o vydání platebního rozkazu. Odstoupit můžete i e-mailem, zvlášť pokud tuto možnost prodávající zaručuje. V případě, že vaše odstoupení e‑mailem nebude prodávajícím akceptováno (žádejte zprávu o potvrzení, že odstoupení vzal prodávající na vědomí, tak poznáte, zda je třeba případně i odstoupit písemně). Písemné odstoupení – doporučeným dopisem – ovšem můžete v případě sporu lépe prokázat. Soud na základě vaší žádosti vydá platební rozkaz na zaplacení dlužné částky k vašim rukám. V případě jakýchkoli nejasností je možné také požádat o radu a pomoc Evropské spotřebitelské centrum ČR, které poskytuje rady a informace o právech spotřebitelů na evropském trhu a vymáhání těchto práv a dále pomáhá spotřebitelům s řešením stížností a sporů s prodejci výrobků a služeb v členských zemích Evropské unie, Norsku a na Islandu. |
Odstoupení od kupní smlouvy uzavřené přes internet
Případ: Koupila jsem si v internetovém obchodě na základě krásné fotky šaty a po přijetí jsem zjistila, že na rozdíl od obrázku mají šaty jinou barvu a navíc mi nesedí. Mám možnost zboží vrátit, když jsem si ho nemohla předem vyzkoušet? |
RadaOd kupní smlouvy na zboží zakoupené přes internet (uzavření tzv. distanční smlouvy) lze odstoupit bez uvedení důvodů a jakékoli sankce do 14 dnů od převzetí zboží. V případě, že prodávající nesplnil svou informační povinnost a nepředal informace dané zákonem (např. uvedení obchodního jména a adresy provozovatele obchodu a identifikační číslo provozovatele; informování o všech nákladech na dodání zboží; poučení spotřebitele o právo odstoupení od smlouvy před jejím uzavřením a po dodávce objednaného zboží), prodlužuje se lhůta k odstoupení na 3 měsíce. Pokud v jejím období prodávající informace doplní na zákonnou míru, končí tato lhůta a začíná běžet nová čtrnáctidenní lhůta. |
Odstoupit můžete i e-mailem, zvlášť pokud tuto možnost prodávající zaručuje. V případě, že vaše odstoupení e-mailem nebude prodávajícím akceptováno (žádejte zprávu o potvrzení, že odstoupení vzal prodávající na vědomí, tak poznáte, zda je třeba případně i odstoupit písemně). Písemné odstoupení – doporučeným dopisem – ovšem můžete v případě sporu lépe prokázat. Soud na základě vaší žádosti vydá platební rozkaz na zaplacení dlužné částky k vašim rukám.
Lhůta | Země |
---|---|
7 dní | Slovensko |
7 pracovních dní | Belgie, Francie, Irsko, Litva, Lucembursko, Nizozemí, Rakousko, Španělsko, Velká Británie |
8 pracovních dní | Maďarsko |
10 dní | Polsko |
10 pracovních dní | Řecko, Itálie |
14 dní | Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Island, Kypr, Lotyšsko, Německo, Norsko, Portugalsko, Švédsko |
15 pracovních dní | Malta |
Odstoupení můžete učinit vůči prodávajícímu i elektronickou cestou. Je však lepší využít formu doporučeného dopisu s dodejkou, neboť je průkaznější. Při odstoupení od smlouvy jste povinna věc prodávajícímu vrátit. Odstoupení musí dojít prodávajícímu v zákonné lhůtě, nestačí ho tedy v poslední den lhůty odeslat poštou. Je proto vždy dobré s odstoupením neotálet a nenechávat je na poslední chvíli.
Prodávající je povinen vám vrátit peníze za zboží do 30 dnů od odstoupení od smlouvy. Prvním dnem je den následující po doručení odstoupení od smlouvy.
Jaké zboží nelze ve lhůtě 14 dnů bez uvedení důvodů vrátit
Kromě případů, kdy je odstoupení od smlouvy výslovně ujednáno, nemůže spotřebitel odstoupit od smluv:
- na poskytování služeb, jestliže s jejich plněním bylo s jeho souhlasem započato před uplynutím lhůty 14 dnů od převzetí plnění (např. elektronická objednávka kabelové televize);
- na dodávku zboží nebo služeb, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli dodavatele (např. obchod s akciemi);
- na dodávku zboží upraveného podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu, jakož i zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání (např. objednání nábytku na míru či svatebního dortu);
- na dodávku audio- a videonahrávek a počítačových programů, porušil-li spotřebitel jejich originální obal;
- na dodávku novin, periodik a časopisů;
- spočívajících ve hře nebo loterii.
RadaVzor odstoupení od smlouvy: Kontaktní údaje kupujícího Kontaktní údaje prodávajícího Věc: Odstoupení od kupní smlouvy Vážení, S pozdravem (vlastnoruční podpis) Přílohy: Kopie dokladu o koupi Poznámka: Text vzoru je pouze informativní a je potřeba upravit ho vždy podle skutečného případu. Odstoupení od smlouvy je nutné vlastnoručně podepsat. Doporučujeme ho vytisknout ve dvou kopiích – jedna pro prodejce a druhá pro vás k uschování pro případ sporu. Dopis je vhodný zaslat doporučeně, nejlépe s dodejkou. V případě přikládání různých dokladů k dopisu je doporučujeme zasílat v kopii (v případě nutnosti ověřené) a originál si ponechat. |
Reklamace zboží zakoupeného v zahraničním e-shopu
Případ: Zakoupil jsem si zboží (český spotřebitel) v anglickém e-shopu a to chci následně v záruční lhůtě reklamovat. Prodejce ode mě zboží jako reklamaci převzal, ale reklamaci už více než měsíc nevyřídil. |
RadaPři nákupu v zahraničním e-shopu je zapotřebí počítat s odlišnou legislativou dané země. Nejprve je nutné ověřit si, zda zboží reklamujete v záruční době, protože zatímco v České republice je na spotřební zboží pevně poskytována dvouletá záruční lhůta, v některých zemích Evropské unie je poskytována záruka pouze jednoletá, v USA je základní záruka dokonce jenom půlroční, i když firmy běžně nabízejí roční. V zahraničí se dále může stát, že při různých slevových akcích bude záruka dále omezena. Vždy si pečlivě přečtěte záruční list přiložený k produktu. Reklamaci lze bohužel většinou řešit pouze v zemi, kde bylo zboží zakoupeno. Při reklamaci zboží se obraťte přímo na prodejce. Pokud je záruční list evropský (tzv. EWS nebo European Bloc Warranty) nebo celosvětový, zkuste reklamaci uplatnit v autorizovaném servisu, v případě, že vám ale servis reklamaci neuzná, musíte ji uplatnit u prodejce. V některých zemích není dán termín pro vyřízení reklamace (u nás je to 30 dní); mnohdy platí tzv. obvyklá lhůta, která bývá 4 až 6 týdnů. Doporučujeme vám výslovně uvést datum, dokdy chcete odpovědět na reklamaci. V žádosti byste měli vždy uvést, jaké má zboží závady a co reklamací požadujete (např. oprava, výměna za nový výrobek, vrácení peněz). Žádost nemusíte vždycky psát přímo v jazyce země, kde jste nakupovali, ve většině případů postačí angličtina. |
Sdružení obrany spotřebitele (SOS)
Tel.: 224 239 940, 222 210 151, 603 248 266
E-mail: sos@spotrebitele.info
Webové stránky: www.spotrebitele.info
Poradna pro spotřebitele: www.spotrebitele.info/poradna/
Evropské spotřebitelské centrum (ESC)
Tel.: 296 366 155
E-mail: esc@coi.cz
Webové stránky: http://www.coi.cz/cs/esc-2.html
ESC pomáhá jen spotřebitelům – fyzickým osobám, které si výrobek nebo službu koupily pro vlastní potřebu, nikoli pro obchodní, podnikatelské, řemeslné nebo pracovní účely.
Při žádosti o pomoc ESC by spotřebitel měl vyplnit elektronický formulář a přiložit k němu naskenované či ofocené dokumenty týkající se reklamace (účet, záruční list, vyjádření prodejce, zamítnutí reklamace), tedy vše, co může dokazovat, že má spotřebitel právo na nápravu. Měl by také doplnit, v čem vidí problém a co již pro vyřízení reklamace či stížnosti podnikl. Spotřebitel by měl centru dodat i fotografie vadného výrobku, záporné vyjádření prodávajícího k reklamaci či ke stížnosti, pokud již bylo zboží reklamováno nebo když si spotřebitel na službu stěžoval, než požádal o pomoc ESC. Při vyřízení spotřebitelovy reklamace nebo stížnosti hraje důležitou roli hlavně jeho ochota spolupracovat, aby se vyřízení záležitosti zbytečně neprodlužovalo. Potřebné dokumenty je možné poslat na e-mailovou adresu esc@coi.cz. Právníci ESC posoudí, zda je spotřebitel v právu. V případě oprávněné reklamace kontaktují partnerskou ESC v dané zemi, která na základě zaslaných dokumentů vyzve prodejce k nápravě nezákonného chování. V České republice působí jako ESC Česká obchodní inspekce.
Vysvětlivky:
- Délka záruky se nejprve určuje podle místa zakoupení. V České republice je délka záruky dva roky, jinde ve světě většinou jenom rok, v USA dokonce půl roku. Ale jednotlivé firmy mohou nabídnout i delší záruku, není tak neobvyklé koupit výrobek se zárukou dva, tři roky nebo i pět let.
- Evropská záruka – žádná oficiální „eurozáruka“ platná na území Evropské unie není, byť tento termín výrobci někdy používají. Jednotlivé státy si záruku řeší po svém. Přesto některé firmy nabízejí při zakoupení výrobku na území EU možnost zboží reklamovat kdekoli na území EU.
- Celosvětová záruka – nabízejí ji některé firmy v zemích, kde mají své zastoupení.